2010-02-05

Sverige det nya matlandet!

Nu har det kommit 50 miljoner extrainsatta kronor till Landsbygdsprogrammet, det är Jordbruksverket som ska distribuera dessa pengar under programperioden 2010-2013. Helt perfekt, nog för att det först var lite smått skrattretande när regeringen via Eskil Erlandsson kom ut med detta om det nya matlandet. Men nu börjar det hända grejer, jag är inne på helt samma spår! Dessa nytillkomna pengar ska främst gå till projekt som vill främja olika mervärden, såsom ekologiskt, mångkulturellt, matupplevelser, hållbarhet, besöksnäring för landsbygden osv.

Det är helt rätt i tiden både för Sverige och min lokala ort Fjärdhundra. Där jag är med i ett leaderprojekt parallellt med min utbildning för att främja landsbygden och dess turistnäring. Inom detta projekt är jag med i två olika grupper, den ena handlar om mat & försäljning. I och med tillskottet av nya pengar antar jag att vi redan under nästa projektmöte kommer diskutera detta samt börja spåna på hur vi kan söka en del av dessa pengar!

Sverige - det nya matlandet är på G, släng er i väggen Frankrike!

Inga kommentarer: