2010-10-22

Matbröd har bakats!

Nu har jag äntligen lyckats, första gången jag bakar matbröd som inte är scones! De blev t o m goda, fluffiga och snygga! Nu tror jag att jag är redo att börja baka mer avancerat matbröd. Denna gång var receptet enbart:
  • 1/3 pkt jäst
  • 7 1/2 dl vatten
  • 1 1/2 tsk salt
  • 13-15 dl mjöl
Jag bytte ut mjölet mot ekologiskt rågskikts-mjöl. Tror det blev lite nyttigare i varje fall.

Medan jag bakade såg jag på nyheterna, min stora skräck blir mer och mer verklighet. Nu fick jag det bekräftat att var åttonde slaktsvin bär på det där multiresistenta viruset som smittas till männiksor! Danskarna har överanvänt antibiotikan, det finns ingen återvändo där. Om man vill bli av med viruset i Danmark måste man slakta av alla grisar hos varenda grisproducent, det funkar inte. Jag är glad att vi har så bra regler och djurskydd i Sverige, det är tur att vi inte överutnyttjar antibiotika användandet.

1 kommentar:

Belinda sa...

attans becks att du inte sa det innan då hade jag ju haft ett kök kvar...