2010-03-15

Dagens tema är "hälsa"

Fick idag nys om att Regeringen lägger en proposition på att unga under 15 år ska kunna drogtestas utan föräldrarnas tillåtelse. Det är lite smått roande att jag blir upprörd av det här, nog för att jag är medlem i ett parti där sådana här frågor är en stor grej. Men jag personligen brukar inte vara alltför exalterad av integritetsfrågor. Men nu jävlar, gränsen är nådd och jag är riktigt upprörd, nära på förbannad! Det är verkligen INTE okej att drogtesta minderåriga utan målsmans tillåtande. Eller jag går nog steget längre, det är ALDRIG okej att drogtesta någon utan att det innan skett ett brott där man har en tydligt misstänkt.

Nu till en lite roligare hälsogrej som jag läste i den bästa av tidningar ATL, det handlar om grön rehab. Det går ut på att långtidssjukskrivna blir ordinerade till ett stall där det finns specialtränade hästar och kunnig personal. Poängen är att man ska känna trygghet, att man ska kunna slappna av, att man ska känna att man kan göra lite nytta i stallet osv. Jag tycker att detta låter perfekt, hästar, eller snarare djur i allmänhet är den perfekta rehab-personalen. Man får inga jobbiga frågor, men man får tilltro och de lyssnar, bryr sig, finns där vad man än har gjort.

Inga kommentarer: