2010-03-05

Nu börjar det holistiska tänket uppmärksammas!

Jag är rätt glad för tillfället över den stora grejen media har gjort i och med GMO i grisfoder och olika sojafoder från Brasilien. Nu har man äntligen börjat tänka på ett mer holistiskt sätt, man har insett att man inte enbart kan se till det som sker här i Sverige. Utan man måste även titta på saker som sker på andra platser för Sveriges räkning, exempelvis den stora mängden sojabaserat foder som fraktas från Brasilien till Sverige för att våra djurproducenter ska få ett så billigt och energirikt foder som möjligt.

Senaste grejen är kycklingen som sagts vara så klimatsmart, men nu har de fått ta tillbaka detta för att göra om sina uträkningar. Detta är superbra tycker jag! Jag har aldrig i mitt liv köpt kyckling och jag hoppas att det kommer ske en hel del förändringar nu så att jag ska kunna börja köpa kyckling!

Ett annat problem med exempelvis ekokycklingar är att det inte finns någon bra hybrid som är ämnad för just ekoproduktion. Detta gör att även ekokycklingar får utstå en del lidande, de får benproblem när de under fler veckor än i den konventionella produktionen måste bära upp sitt kött. Det mest optimala vore att få det svenska folket att börja konsumera hönor i större grad. Som det är idag använder man de flesta värphönor som bränsle. De eldas alltså upp för att vi svenskar är för lata för att koka och ta reda på köttet på hönan. Vi är bekväma och vill ha feta kycklingar med mycket kött på som redan är tillagade eller som kanske redan finns färdiga i filéer eller klubbor.

Jag tycker att man borde gå tillbaka en hel massa steg när det gäller matkonsumtionen. Man bör laga mer från grunden med bra och klimatsmarta råvaror. Färdigrätter och halvfabrikat innehåller en massa tillsatser, smakextrakt osv som är helt onödiga. Satsa istället på att köpa bra råvaror så kommer den goda smaken av sig själv!

1 kommentar:

line sa...

intressant och ganska skrämmande med hur "hönsindustrin" faktiskt är!