2010-03-02

Nu händer det mycket!

Jag brukar kunna avgränsa mig till en eller max två saker att skriva om, men denna gång är det riktigt svårt. Först och främst har vi den intressanta företeelsen där folk lägger ut sin röst till försäljning på e-bay, tradera eller andra liknande budsidor. Det hela går ut på att visa sin kritik mot hela parti-systemet. Det är väldigt intressant tycker jag, att man på ett så tydligt och radikalt sätt vågar gå emot lagen och sälja sin röst till valet. Denna företeelse skedde även under förra valet men det är inget jag minns eller vet något intressant om.

Det finns två sidor av saken som jag tycker är väldigt intressanta, dels det jag redan påpekat att jag ser upp till människor som vågar gå emot lagen för något de tror på. Det andra är att det är ett sätt att bedriva bedrägeri, det finns ju inget som kan bevisa att säljaren av rösten man köpt på tradera verkligen går till valstugan och röstar på vad som är uppgjort.

Ett annat väldigt hett ämne just nu handlar om GMO, Gen-modifierade organismer. Lantmännen har nya siffror som tyder på en tydlig ökning av GMO-soja som grisproducenter som gör sitt eget foder använder sig av. Det har ökat från 10 till 30 % på ett år. Detta är enligt mig ganska uppseendeväckande. Förhoppningsvis kommer konsumentsverige säga ifrån ganska snabbt och tydligt, vilket leder till ytterligare ett märke att leta efter i köttdisken. Åsa Domeij som sitter som miljöchef på Axfood kommenterar även detta, ett märke som visar att köttet innehåller GMO kommer bli aktuellt.

En annan stor GMO händelse är att EU har godkänt en tyskt framställd genmodifierad potatissort som heter Amflora. Detta är ganska stort, tidigare är det enbart en majssort som är godkänd inom EU.

Jag är emot GMO, i varje fall när vi talar om Europa. Jag kan ibland tycka att det är okej med GMO-grödor i länder där det är uppenbart att vanliga grödor inte klarar att mätta alla fattiga. I exempelvis, Afrika och Asien kan jag tycka att det är okej med GMO-ris som innehåller olika vitaminer som är livsnödvändiga. Men när det gäller Sverige och Europa är jag väldigt restriktiv, jag tycker att det känns väldigt osäkert och skrämmande vilka följder det kan skapa. Men samtidigt vill jag inte vara bakåtsträvande så jag gillar forskningen inom GMO men alla försök bör ske med stor försiktighet och inom isolerade områden!


Inga kommentarer: