2010-04-19

Pengar pengar pengar!

Något är fel i denna värld när man kan köpa preventivmedel för ett halvår för 146 kronor medan ett ENDA dagen efter piller kostar 159 kronor.

Jag kräver utveckling på detta plan, har man oskyddat sex bör det finnas "billigare" åtgärder att slippa en graviditet än ett svindyrt piller! Vem har råd att köpa akut p-piller för 159 kronor, det är inte direkt att uppmuntra till att skaffa barn när man kan försörja dem.

Kondom är ju såklart ett alternativ, men om man inte har någon, om man glömmer, osv. Det händer alla. Jag tycker att detta är en viktigt sak som man faktiskt bör satsa på. Detta är folkhälsa och samhällsuppbyggnad i högsta grad. Tycker man inte att man har råd att köpa ett dagen efter piller har man definitivt inte råd att försörja ett barn!


2 kommentarer:

Belinda sa...

Det har jag aldrig sagt! JAg bränner mig rätt lätt, iaf i börja av sommaren, sen mot slutet har jag jobbat upp min immunitet ;)

Maria sa...

Jag tror att det är för att de inte vill att man ska använda dagen-efter-piller som preventivmedel. Men jag håller med. Sjukt dyrt!! Och det känns ändå som att det är bättre att se det som ett preventivmedel, dvs ha råd med det än att bli gravid för att man inte hade råd med det ;)